Om vatten är bra för människokroppen, varför går vi då med gummistövlar, regnrockar och paraplyer för att undvika det?  W.C. Fields

Jag föredrar att ha blommor som inte behöver vattnas så ofta. Jag glömmer ofta att vattna dem, även om jag tittar på dem varje dag. Vissnar de beror det alltid på vattenbrist, aldrig för att de har fått för mycket vatten.

Det är lättare att komma ihåg att ”vattna” mig själv. Dricker jag inte tillräckligt med vatten, blir jag trött, har svårt för att koncentrera mig och blir kanske irriterad också.

Du kanske känner igen symptomen antingen hos dig själv eller hos dina barn som kan ha svårt för att koncentrera sig på läxor eller kommer hem med huvudvärk och spänningar i kroppen.

Vi behöver vatten precis som blommor och växter behöver vatten. Friskt och rent vatten är inte bara bra för din kropp och din hälsa, men du dör om du inte får vatten. Vem vill se ut och ha lika mycket energi som en vissen blomma?

Det finns många bra skäl till att dricka vatten. T.ex. rensas kroppen från slaggprodukter, blodcirkulationen blir bättre och man får mer syre ut i cellerna.

Men det bästa är att man får mera energi. Energi till att göra allt det man tycker om.  Det handlar inte bara om at ta sig igenom arbetsdagen, men att ha en arbetsdag där man är gladare, mer effektiv och fokuserad och att man sen har överskott till att ha roligt när man kommer hem.

Ju mer energi vi har, ju mer skrattar vi, vilket stärker immunförsvaret. Vi är mer kreativa och kan lösa problem snabbare. När vi har mycket energi tänker vi tankar som känns bra, vilket får oss att tänka flera tankar som känns bra, vi ler oftare och människorna runt oss ler tillbaka.

Ibland är det lättare att komma ihåg att dricka vatten, samtidigt man gör något annat.

  • Börja dagen med ett glas vatten.
  • Drick ett glas vatten när du dricker kaffe eller te.
  • Drick ett glas vatten innan du äter.
  • Drick vatten när du är fysisk aktiv.
  • Drick ett glas vatten innan du borstar tänder, när du tittar på tv, när du lagar mat osv.

Gillar du inte vatten kan du hälla i lite citron-eller limesaft. Lägg i en bit gurka eller en skiva apelsin. Du behöver inte bara dricka vatten. Det finns mycket vatten i frukt och grönsaker. Laga en salad av vattenmelon och olika bär och fyll samtidigt kroppen med vitaminer och mineraler.

Tips: Lär dina barn att dricka vatten. Om de blir vana vid att dricka vatten när de är små, blir det mycket lättare för dem att fortsätta när de blir vuxna.